FOR BEDSTE BREMSEVIRKNING UDSKIFTES ALTID SAMTLIGE KLODSER OG FJEDRE PÅ ÉN GANG PÅ BEGGE SIDER!
Udløs håndbremsen, således at bremserne ikke ligger i spændt leje.
Løsgør hjulene.
Løsn strammeskruen ved bremsestangen, som er forbundet til hjulbremsens wirer.
Fjern navkapslen og derefter låsestiften, hvis en sådan findes, som holder kronemøtrikken i det rette leje. Skru kronemøtrikken af.
Løsn tromlen, hvis den går trægt, anvendes en gummihammer.
For Al-ko-bremser løsnes bremsebakkerne ved at trykke trykfjederen ind (billede 1), løsne låseblikket på skjoldets bagside (billede 2) og fjerne trykfjederen. Bank begge klodser løs samtidig (billede 4).
For Knott-bremser løsnes bremsebakkerne ved at trykke trykfjederen ind, men kun på sekundærklodsen (billede 1), bank sekundærklodsen løs først for ikke at risikere at skinnen løsner sig på primærklodsen.
For Peitz, Hahn, BPW løsnes bremsebakkerne ved at trykke låseblikket ind (billede 3), bank dem løse samtidig.
Billede 1
Billede 2
Billede 3
Billede 4
Udskift eller smør bremsewiren. Dårlige bremsewirer giver kraftigt forringede bremseegenskaber.
Rengør ekspander og justering før montering. Hvis justeringen skal skrues til gøres dette enten på justeringen (billede 5) eller på bagsiden af bremseskjoldet (billede 6), afhængigt af, hvilken model, man har.
Billede 5
Billede 6
KONISKE LEJER:
Anvend Valeryds eget kvalitetsfedt (varenr. 4999001) til hjullejer. Ved montering af bremsetromlen strammes kronemøtrikken så meget, at tromlen knapt kan dreje rundt med hånden. Løsn den derefter, således at tromlen drejer let rundt. For hårdt tilstrammede kronmøtrikker resulterer i overophedede/brændte lejer. Kontrollér gerne dette igen efter nogle uger.
KOMPAKTLEJER:
Skal ikke smøres. Kronmøtrikkerne strammes med momentnøgle(280-300 NM).
Justér bremsebåndet indtil hjulene låser sig og løsnes, indtil du hører en let skrabende lyd fra bremsebåndet mod tromlen.
Montér kablerne og justér til sidst gevindstangen ved udligningsskive, alternativt strammeskruen.